Menu

Meddelelse fra 12.10.2017 kl. 13:47

Rameder giver råd til sikker kørsel med trailer i vinteren

Stabil sikkerhedslag
Ligemeget om det er snemobil, juletræet eller julegløggpaller: trailertransport har også i vinteren saison. Dog hvad skal der gøres når vejret rammer en uventet og den hyggelige tur pludselig bliver til en slingrebane? Rameder, Europas største leverandør af anhængertræk ved, hvad der skal holdes øje med ved kørsel på is, regn, mudder og sne.

1. lektion: kør langsom, forudseende og med sikkerhedsafstand

Køretøjer med trailer er længere og tungere og igennem ledet, hvilket koblingforbindelsen er, mere instabil en køretøjer uden trailer. En rimelig stor sikkerhedsafstand og et moderat tempo, hjælper at udligne den længere bremsevej, forhindre pludselige køremanøvering og hvis det er nødvendig, skabe plads til at undvige. Bilisten burde efter mulighed undgå at dreje hektisk ved styreratet eller pludselig bremse med fuld kraft. Dette er dog kun med forudseende kørsel og en til vejret tilpasset hastighed muligt. Sådan forhindres vippe bevægelser og for glatte baner typiske nik- og slingrebevægelser. Et godt råd er også et specielt sikkerhedstraining til kørsel med trailer, som tilbydes fx fra automobilklubber.

2. lektion: kørehjælp og teknisk tilstand

Nogle moderne køretøjer har den anbefalelsesværdige option trailer-ESP. Har man ikke denne option eller sikkerhedsteknisk skal yderligere oprustes, så er en anti-slingrekobling, en investition, der går sig betalt. Den bliver direkte monteret på traileren og fungerer igennem integrerede friktionsbelægninger. Hos Rameder er en universel slingredæmpning til eftermontering med betegnelsen WS3000 i sortimentet til 2.986 dkr. Op til en samlet vægt på 750kg (inkl. læsning) behøver en trailer, ifølge lovgivningen, ikke at have en egen bremse, dog er denne altid til at anbefale. Forsøg har vist at køretøjer med en bremset trailer, kommer op til 25% hurtigere til at stå end ved en trailer, som ikke har en bremse. Dog burde bremseanlægget befinde sig i god tilstand. Reservedele til bremsebakkerne fås til de gængsle modeller under www.rameder.dk. Også dårlig sigt og mørke gør kørsel med en trailer i den kolde årstid farliger end i de lyse sommermåneder. Belysningen af traileren burde derfor tjekkes får hver tur. Reservedele for defekte lygter og kabler eller manglende reflektorer fås hos Rameder. Har traileren et mekanisk sikkerhedsdisplay på akslen, som viser den korrekte tilkobling, burde denne ved minusgrader behandles med isfjernerspray, for at sikre den rigtige funktion. Dette kan også gerne gøres før det er for sent.

3. lektion: sikring af læsset

Utilstrækkelig sikring af læsset er egentlig et året rundt fokustema. Ved dårlige forhold af vejene i vinteren er følgerne for det meste mere dramatisk. Traileren kommer fx hurtigere til at slingre og faren for en nødsbremsning vokser. Hvis du i disse forhold ikke ønsker at risikere at din fragt forvandler sig i farlige projektiler, så burde du sikre den med certificerede spænderemmer eller med et specielt net. Et yderligere råd: læss lige, så kan det ikke rutsche frem og tilbage. For at sikre følsomme genstande mod vejret, burde disse transporteres i en lukket trailer. Ved modeller med presenning burde holdes øje med den korrekte tilstand af denne. Er hager, ringer og andre smådele defekt eller mangler helt, så leverer Rameder de passende reservedele.

Pressemeddelelser download nu (1,7 MB)


Pressekontakter

Rameder Anhängerkupplungen und Autoteile GmbH
Christiane Rudyk
Frankfurter Ring 95
80807 München • Tyskland

Telefon +49 (0) 89 358 920 127
c.rudyk@rameder.de

    Specialist i anhængertræk i Danmark