Menu

Meddelelse fra 29.09.2018 kl. 11:03

Rameder giver råd til håndtering af motorsport køretøjer

Fordi rejsen ofte forløber „langsom“
Kun et par racerbiler rejser på egen hånd til racetracken. Især i de højere klasser er dette ikke muligt på grund af manglende tilladelse at køre på almindelige veje. Så har du brug for et passende transportmiddel. Fordi større lastbiler på grund af høje omkostninger og manglende kørekort ved små teams ikke bruges, bruges der som regel en standard trailer, der nemt kan trækkes med bil eller varevogn. Rameder, med www.rameder.dk Europas førende leverandør af anhængertræk og transportløsninger forklarer, hvad der skal lægges mærke til ved sammensætning af sit individuelt tog af bil + trailer. Vigtige informationer giver den konkrete transportopgave: Hvilket køretøj skal læsses? Et letvægts go-kart eller et tungt touring car? Et eller to biler?

Selvom langt de fleste biler kann eftermonteres med et anhængertræk, er påhængslasten til tider betydelig anderlides. Et blik på den omfangrige model-database fra www.rameder.dk oplyser: Mens nogle små biler kun klarer en cykelholder på kuglehovedet, trækker tunge SUV´er eller store transportere også op til 3,5 tons. Og de bliver til en highend-race-trailer også udnyttet. Specialiserede trailer firmaer som firmaet Moetefindt fra Buchholz (Tyskland) (www.moetefindt.de) tilbyder per ønske alle mulige features der kan tænkes sig: hen til dobbeltrailer med kuffertopbygning, arbejdsbord og sovekabine. Ved siden af budgettet skal også ved udvalget af chauffører af toget især holdes øje med kørekortet.

Siden reformen i 1999 må med kørekortet klasse B kun køres biler med en samlet vægt på 3,5 tons og traileren selv må maks have en samlet vægt på 750kg. Det lille trailerkørekort (B96), klasse B med nøgletallet 96, sluttede ved 4,25 tons ved det samlede totalvægt, hvilket heller ikke er særlig meget. For det meste betaler det sig derfor at tage kørekortet af klasse BE som giver tilladelse til at køre med trailer af samlet vækt på 3,5 tons. Hvis du har det gamle tyske kørekort med klasse 3 og er tegnet om til det nye kreditkortformat, så må du også køre trailer med 3,5 tons.

Som det næste skal der tænkes over det til råde stående budget og det passende trailermodel. Til hobbyracere, begyndere og prisbevidste kan åbne biltrailere være en spændende alternativ. Da afstanden til bunden i motorsporten normalt er ekstremt stram, skal rampens vinkel være så flad som muligt. Rampe udvidelser kan her være en billig hjælp, dyrer er pneumatisk afsænkelige traileraksler eller en integreret vipp automatik af læssefladen.

Senest når bilen er ikke i stand til at manøvrere, gør sig en integreret vinsch på traileren betalt. Disse kan fås manuelt med håndtag eller elektrisk dreven, hvor strømen kommer over batterien. For at den kan lades skal trailer stikdåsen muligvis ombygges. Ligemeget om automatisk eller manuelt: I hver fald skal trækbelastningen være tilstrækkelig høj, fordi vinschen ofte skal arbejde kraftigt på grund af rampens hældning og ikke optimal vinkel. Er hjulene blokeret, stiger belastningen endnu mere.

Et andet aspekt når en racerbil skal transporteres på trailer er spørgsmålet om sikkerhed i alle dens facetter. For at sikke at bagagen ikke løber for hånden, skal traileren have integrerede sikringsmuligheder – fx fastgørerelsespunkter til spænderem og rifflet skridsikker gulv. En anti slingre dæmpning, som også Rameder tilbyder til 2.986,- dkr som erstatning af den standard tilkobling, stabiliserer traileren og bilen også ved sidevind og dårlige veje og sørger for højere køresikkerhed.

Da en racerbil er af betydelig værdi og en god trailer er dyrt, skal der også tænkes på tyverisikringen. Kasselås og lignende systemer er ikke dyrt med forhindrer effektivt at traileren bliver tilkoblet til et fremmed køretøj. I modsætning til åbne modeller er kuffert- eller presenningopbygninger meget bedre egnet til at skjule godset mod tyve – det gælder også værktøj, reservedele og andre ting, som altid skal være til stede. Dog skal lukkede trailere være konstrueret på den måde at du nemt kan komme fra siden med klapper eller lignende enheder til køretøjet.

Hvis du overholder alle disse råd, kann du helt afslappet se imod det næste motorsport event. I modsætning til når du transporterer racerbilen, burde den i det egentlige race event ikke kun køre efter de andre.

Pressemeddelelser download nu (39,1 MB)


Pressekontakter

Rameder Anhängerkupplungen und Autoteile GmbH
Christiane Rudyk
Frankfurter Ring 95
80807 München • Tyskland

Telefon +49 (0) 89 358 920 127
c.rudyk@rameder.de

    Specialist i anhængertræk i Danmark