Menu

Meddelelse fra 30.08.2018 kl. 11:03

Rameder giver råd hvordan det egne drømmebåd transporteres på en trailer

Drømmen af en egen båd
At nyde friheden på vandet, er for mange båd ejere den skønneste beskæftigelse. Men alle som gerne vil tage en tur langt væk fra de hjemlige vande, skal transportere bådet først over land. For at det egne drømmebåd sikkert kommer frem til den nye havn, giver Rameder, specialisten for anhængertræk, nyttige tipps, hvad der skal tages hensyn til ved benyttelse af en bådstrailer.

„Ca to tredjedel af alle der dyrker vandsport, er i besiddelse af et båd under otte meters længde”, siger økonomisk forening af vandsport. Deraf stoler ca 20 procent på den egne trailer for at transportere både på landvejen. Alt efter størrelse og byggeart af vandkøretøjet byder renommerede firmaer som Wörmann et stort udvalg af specielle trailere. Her bør traileren være tilpasset det respektive båd -det populære modell Sealiner 2500 egner sig fx til både op til en længde til 6,70 meter. Først skal det dog sikres, at det egne køretøj kan klare den samlede vægt. Almindelige biler må maks trække 3,5 tons, men det klarer for det meste kun store offroadere og SUVer. De passende anhængertræk til næsten alle bilmodeller i Tysklannd fås hos Rameder under www.rameder.dk, der angives også den maksimal mulig påhængslast og kugletrykket. Udslagsgivende er dertil også målene af bådet: Bredden af drømmebådet med traileren burde ikke overskride 2,55 meter. Med sær tilladelse er der op til 3 meter tilladt. Højden må maks være 4,00 meter og længden af traileren 12 meter ved en samlet længde af bil og trailer af 18 meter.

Det egne kørekort kan desuden være en begrænsende punkt: Siden reformen 1999 må der med kørekortet af klasse B kun køres med trailere hvis den samlede vægt ikke overstiger 3,5 tons, hvoraf traileren må have en samlet vægt på 750 kg. Det lille trailerkørekort (B96), B-kørekortet med nøgletallet 96, slutter ved 4,25 tons af det tilladte samlet vægt, hvad helller ikke er særlig meget. For det meste betaler det sig at tage kørekortet B/E. Her må man køre med trailere med en vægt op til en samlet vægt på 3,5 tons.

Efter at alle formaliteter er afklaret, skal der siges noget til når der køres med tunge bådstrailere. Bremsevejen af bilen bliver betydeligt større med det ekstra vægt. Eksperterne fra Rameder anbefaler, ved længere kørsel ned af bjerge at skifte i mindre gear for at undytte motorens bremsevirkning og dermed at skåne bremserne. Mange trailere er kun tilladt til en maks hastighed af 70 km/h og derfor skal der planes ekstra tid ved lange rejser. Det er dog muligt at få en 100 km/h tilladelse. Hvis du ikker er særlig øvet i at rangere med med traileren, så anbefales det desuden at øve det i et stille øjeblik, så er du bedst trænet.

Er du endelig kommet til den nye havn, så skal du bare mestre at vande båden igen. Ved vandingen af båden, køres traileren baglæns over en stejl rampe ind i vandet indtil båden for nok opdrift. Ideelt egnet er biler med høj bundfrihed som offroadere og SUVer. Som alternativ tilbyder mange havne også en kranservice. Rameder anbefaler også denne metode, da traileren belastes mere når den sættes under vand – især ved saltvand.

Pressemeddelelser download nu (37,9 MB)


Pressekontakter

Rameder Anhängerkupplungen und Autoteile GmbH
Christiane Rudyk
Frankfurter Ring 95
80807 München • Tyskland

Telefon +49 (0) 89 358 920 127
c.rudyk@rameder.de

    Specialist i anhængertræk i Danmark